Warsztat - o serwisowaniu samochodów

czne zbudowane z materiału ceramicznego ? dwutlenku cyrkonu, na którym napylone są po obu jego stronach cienkie warstwy platyny, zostało opracowane pod koniec lat 60. XX wieku w Robert Bosch GmbH przez dr. Güntera Baumana. Sondę u

Warsztat - o serwisowaniu samochodów

Zasada działania sondy lambda

Działanie sondy lambda opiera się na prawie sformułowanym przez Walthera Nernsta (równanie Nernsta). Sonda lambda, czyli ogniwo galwaniczne zbudowane z materiału ceramicznego ? dwutlenku cyrkonu, na którym napylone są po obu jego stronach cienkie warstwy platyny, zostało opracowane pod koniec lat 60. XX wieku w Robert Bosch GmbH przez dr. Güntera Baumana. Sondę umieszcza się w układzie wydechowym, tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami spalinowymi, osiągającymi w tym miejscu około 300 °C, a druga strona styka się z powietrzem z otoczenia.

Spiek ceramiczny dwutlenku cyrkonu w temperaturze powyżej 300 °C staje się swoistym elektrolitem zdolnym do przewodnictwa jonowego. W celu utrzymania odpowiedniej temperatury, niektóre sondy mają grzałkę. Warstwy platyny na jego powierzchni pełnią rolę elektrod, przy czym ich potencjał elektryczny jest funkcją stężenia tlenu w gazach, z którymi się stykają. Przy dużej różnicy stężenia tlenu po obu stronach ogniwa generuje ono siłę elektromotoryczną dochodzącą do 1 V.

Napięcie generowane przez ogniwo jest przekazywane do modułu sterującego składem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Moduł ten dostosowuje na bieżąco skład mieszanki, tak aby w określonych warunkach obciążenia silnika, rodzaju paliwa i warunków atmosferycznych zapewnić jak najdoskonalszą pracę silnika i minimalizować emisję tlenku węgla.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sonda_lambda


Zepsuty samochód - co zrobić?

Jeśli nasz samochód się zepsuł, warto odpowiednio się nim zająć. Możemy zrobić to na wiele sposobów, a jednym z nich jest oddanie auta do warsztatu samochodowego. Taki wybór będzie oczywiście wiązał się z pewnymi kosztami, jednak czasem jest to najlepsze wyjście z sytuacji. Zanim oczywiście to zrobimy, warto przyjrzeć się samodzielnie danej usterce lub poprosić o pomoc znajomych. Być może jest to mała awaria, którą łatwo naprawimy w zaciszu własnego domu i unikniemy dodatkowych kosztów? Nigdy nie powinniśmy podejmować pochopnych decyzji, lecz na początku wziąć pod uwagę różne rozwiązania i dobrze się zastanowić. W ten sposób unikniemy dodatkowych problemów i niedogodności związanych z postojem auta w warsztacie.


Opony przejściowe

Wielu kierowców odwiedza warsztaty samochodowe jedynie w celu obowiązkowej wymiany opon na zimowe. Przy zmiennej pogodzie mogą oni wprawdzie jeździć na oponach przejściowych, ale trzeba przyznać, że takie opony dużo szybciej starzeją się przy niskich temperaturach niż opony zimowe. Z drugiej strony, na oponach zimowych trudno jest jeździć w okresie letnim. Trzeba pamiętać, że opony stanowią bardzo ważną część składową każdego samochodu i nie warto na nich oszczędzać, ponieważ może to doprowadzić nawet do pęknięcia opon w czasie jazdy i spowodowania wypadku. W niektórych krajach, w których dochodzi do dużych opadów deszczu, zaleca się również okresową zmianę opon na deszczowe, które najlepiej radzą sobie na mokrej i śliskiej nawierzchni.