System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Na rynku istnieje co najmniej kilkadziesiąt firm zajmujących się świadczeniem usług z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Jedną z najważniejszych oferowanych usług jest tak zwany outsourcing, który polega na przejęciu wszystkich spraw związanych z BHP od danej firmy. Jest to rozwiązanie, z którego korzysta wielu pracodawców, ponieważ pozawala na przekazaniu spraw BHP profesjonalistom. Inną ważną usługą oferowaną przez firmy działające w branży BHP są różnego rodzaju szkolenia pracowników. Nikogo nie zdziwi usługa szkoleń z zakresu BHP, ale ponadto oferowane są szkolenia z ochrony przeciwpożarowej oraz szkolenia pierwszej pomocy przedmedycznej. Firmy zajmujące się bezpieczeństwem i higieną pracy mogą także przeprowadzać audyty z BHP i PPOŻ. Co więcej, przeprowadzają ocenę ryzyka zawodowego oraz zajmują się dokumentacją powypadkową. Zakres działania firm BHP jest więc szeroki, poza bezpieczeństwem i higieną pracy obejmuje także działania związane z ochroną przeciwpożarową oraz pierwszą pomocą.
Często w skład usług firm zajmujących się bezpieczeństwem i higieną pracy wchodzi także zakres ochrony przeciwpożarowej. Przykładową usługą świadczoną przez firmy BHP z zakresu PPOŻ jest kontrola oraz legalizacja sprzętu ochrony przeciwpożarowej. Przyjrzyjmy się bliżej temu, co określa się sprzętem PPOŻ. Przede wszystkim do sprzętu ochrony przeciwpożarowej należy zaliczyć wszelki sprzęt gaśniczy, który może być stacjonarny lub ruchomy. Jednym z obowiązków, wynikających z przepisów, jest posiadanie sprzętu gaśniczego w miejscach pracy i w budynkach wszelkiej użyteczności publicznej. Innym rodzajem sprzętu należącego do PPOŻ są tabliczki informujące o wyjściach ewakuacyjnych, umieszczeniu gaśnic czy też kierunku ewakuacji. Rzecz jasna najważniejszym sprzętem ochrony przeciwpożarowej jest sprzęt gaśniczy, który podlega okresowym kontrolom sprawności. Przegląd oraz legalizacje sprzętu ochrony przeciwpożarowej pracodawca może zlecić odpowiedniej firmie, która sprawdzi czy dany sprzęt spełnia wszystkie wymogi.
Przeprowadzanie audytu z zakresu ochrony przeciwpożarowej jest jedną z wielu usług oferowanych przez firmy zajmujące się BHP. Sama definicja audytu brzmi następująco - audytem określa się niezależną ocenę jakiejś organizacji, projektu lub systemu pod względem jego dostosowania do przepisów lub norm. Można więc łatwo wywnioskować, że celem audytu z ochrony przeciwpożarowej jest sprawdzenie, czy dana placówka spełnia odpowiednie wymagania z zakresu PPOŻ. Dzięki zleceniu wykonania audytu profesjonalistom, pracodawca ma pewność, że wszystko zostanie rzetelnie sprawdzone pod względem obowiązujących przepisów. Po wykonanej usłudze audytu zleceniodawca otrzymuje szczegółowy protokół z przeprowadzonej oceny oraz ewentualne uwagi dotyczące tego, co wymaga poprawy lub modyfikacji. Celem audytu jest zidentyfikowanie wszelkich nieprawidłowości oraz poinformowanie o nich pracodawcy. Warto więc co jakiś czas zlecić wykonanie audytu PPOŻ, żeby sprawdzić, czy nasza firma spełnia wymogi zawarte w przepisach prawnych.
Jednym z kilku rodzajów szkoleń z zakresu pierwszej pomocy, oferowanych przez firmy zajmujące się BHP, jest pediatryczne szkolenie z pierwszej pomocy przedmedycznej. Dla kogo jest skierowany taki typ szkolenia? Pediatryczne szkolenie z pierwszej pomocy jest oferowane głównie dla nauczycieli, opiekunów dzieci oraz rodziców. Takie szkolenie z zakresu pierwszej pomocy bierze pod uwagę różne rodzaje wypadków, które mogą zdarzyć się dzieciom. Pediatryczne szkolenie zawiera odpowiedni sprzęt do ćwiczenia działań wykonywanych w ramach udzielania pierwszej pomocy dzieciom. Sprzęt używany podczas szkolenia zwiera manekin niemowlaka, manekin przedszkolaka oraz manekin osoby dorosłej. Czas trwania takiego szkolenia wynosi pięć godzin. Pediatryczne szkolenie z pierwszej pomocy przedmedycznej jest osobnym rodzajem szkolenia, ponieważ pewne przeprowadzane akcje ratunkowe różnią się, jeśli są wykonywane w celu ratowania niemowlaka lub dziecka w wieku przedszkolnym. Ukończenie takiego szkolenia jest istotne zwłaszcza w zawodzie nauczyciela czy przedszkolanki.