Podstawowe zadania w księgowości
Czym zajmuje się księgowy? Najogólniej mówiąc jego praca opiera się na dokonywaniu różnego rodzaju wyliczeń, przy wykorzystaniu różnego typu kalkulatorów i w oparciu o odgórnie ustalone przepisy. W praktyce jednak księgowy ma także inne obowiązki, do których zaliczamy między innymi dekretowanie dokumentów, udział w sporządzaniu sprawozdań, raportów i zestawień, prowadzenie ewidencji księgowych, czy przygotowywanie różnego rodzaju przelewów. Poza tym księgowy na bieżąco współpracuje z instytucjami zewnętrznymi takimi jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, czy Urząd skarbowy oraz z bankami. Zakres obowiązków księgowego jest zatem rozległy, a księgowość musi być realizowana w zasadzie w każdej firmie, w której prowadzone są rachunki finansowe.
Ustawy dla księgowego
Podstawą pracy księgowego jest opieranie się na obowiązujących przepisach, które w przeważającej mierze wynikają z istniejących ustaw. Jakie ustawy księgowy powinien w takim razie znać? Podstawowe to między innymi ustawa o rachunkowości oraz ustawa o VAT wraz z ordynacją podatkową. Inne to ustawa o podatku dochodowym oraz o podatku akcyzowym. Oprócz ustaw niezbędna jest oczywiście również znajomość Kodeksu cywilnego, spółek handlowych, a także kodeksu pracy. Znajomość tych przepisów jest niezbędna do prawidłowego realizowania zadań na stanowisku księgowego, a także do dokonywania wyliczeń i przygotowywania zestawień zgodnie z obowiązującym prawem.
Praca księgowego i narzędzia
Księgowy wykonuje zadania, które w przeważającej mierze opierają się na pracy z liczbami, wskaźnikami i stawkami, które uwzględniane są w różnego rodzaju rachunkach. W związku z tym księgowy musi posługiwać się konkretnymi narzędziami, które wspierają go w pracy. Zazwyczaj są to różnego rodzaju kalkulatory do wyliczania odsetek, wynagrodzeń, a także kalkulatory VAT czy stażu pracy. Oprócz kalkulatorów księgowy wykorzystuje również różne oprogramowania, dzięki którym jego praca może przebiegać sprawniej i może być wykonana w znacznie krótszym przedziale czasu. Wpływa to zarówno na efektywność pracy, jak i na fachowe podejście do wykonywanych zadań.