Za płacimy przy kursie taxi
Ceny za taksówkę mogą wydawać się dość spore, w końcu mówimy o przewozie najczęściej jednej osoby (kierowcy nie liczę) z miejsca na miejsce. Za miastowy przejazd autobusem zapłacimy dziesięć razy mniej! Jednak należy sobie uświadomić, ze transport zbiorowy rządzi się swoimi prawami- rozkład jazdy, brak wygód, no i przystanki w określonych miejscach. Natomiast taksówka zawiezie nas pod dom, biuro czy gdzie akurat potrzebujemy. To głównie za wygodę się płaci, jednak taksówki również swoje koszty generują.
Regularne naprawy, przecież auto, którym przewozi się klientów musi być sprawne. Paliwo, co jest w sumie dość oczywiste, no i czas, a co za tym idzie, pensja kierowcy. To wszystko składa się na cenę, którą płacimy po zakończonym kursie. Dlatego biorąc pod uwagę zalety oraz wady takiego sposobu przemieszczania się myślę, że taksówka wypada bardzo pozytywnie.
Definicja transportu drogowego
Transport drogowy ? jedna z gałęzi transportu, w której ładunki i pasażerowie przemieszczają się po drogach lądowych przy pomocy kołowych środków transportu (np. pojazdów samochodowych). Usługi transportowe odbywające się z wykorzystaniem tej gałęzi transportu świadczone są przez przewoźników drogowych.
Do zalet transportu drogowego zalicza się m.in. możliwość dowiezienia ładunku lub pasażera bezpośrednio na miejsce przeznaczenia (wysoka dostępność tzw. zasada ?od drzwi do drzwi?). Natomiast wady to m.in. energochłonność i szkodliwy wpływ na środowisko naturalne.
Gałąź ta posiada najbardziej rozbudowaną sieć dróg.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Transport_drogowy
Taksometr w Wikipedii
Taksometr ? w przeszłości mechaniczny a obecnie elektroniczny przyrząd pomiarowy instalowany w pojazdach służących do usługowego prowadzenia działalności w zakresie przewozu osób i ładunków (taksówkach). Taksometry służą do obliczania (według ustalonych taryf) należności za długość drogi przebytej przez taksówkę lub za czas wynajęcia tej taksówki. Wyróżniamy dwa systemy naliczania opłaty za kurs: system S i system D.
System pojedynczy naliczania opłaty S (ang. Single Application of Tariff).
Opłata naliczana jest z wykorzystaniem taryfy drogowej albo taryfy czasowej w zależności od prędkości z jaką porusza się taksówka w porównaniu do prędkości granicznej równej ilorazowi wartości taryfy czasowej przez wartość taryfy drogowej. Dla prędkości taksówki większej od prędkości granicznej opłata jest naliczana z drogi a w przeciwnym przypadku z czasu. System ten jest obecnie użytkowany w Polsce.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Taksometr